Jiben

Wat is Jiben?

Jiben is een verzamelnaam van Oosterse oefeningen die het lichaam versterkt en de geest balanceert. Oorspronkelijk bedoeld voor Kung Fu beoefenaars (denk aan de beroemde Shaolin monniken), Jiben is geschikt voor iedereen die een vitale en sterke lichaam willen, een inzicht in lichaamsbewustzijn en een balans tussen geest en lichaam.

Jiben is uiteindelijk een work-out, met een blend van de zachtheid van Tai Chi. Dit wilt zeggen dat de oefeningen een minimum aan inspanning vereist met de nodige ontspanning van het lichaam. Het is gericht om het lichaam van nul op te bouwen en met de juiste begeleiding is het geschikt voor zowel beginners als gevorderden.

Wil je kunnen bewegen als een Shaolin monnik, je lichaam weerbaarder te maken in ons hectisch bestaan, of gewoon vitaal en gracieus kunnen bewegen?

 

In tegenstelling tot andere vormen van training werkt Jiben volgens een piramide systeem, waarbij de benen sterker, leniger en vitaler worden om zo de rest van ons lichaam te kunnen dragen. De torso en schouders leren we dan weer los te maken. Voor kracht leren we de verschillende delen van ons lichaam te verbinden als een geheel.

 

Dit geeft de mogelijkheid om het lichaam naar een punt te brengen dat men niet meer moet verbeteren, enkel onderhouden. Zo kunnen we onszelf een gezond lichaam gunnen voor vele jaren.

 

Geschikt voor sportievelingen en mensen met een zittend beroep: 

Jiben is geschikt voor zowel sportbeoefenaars (ideale ter ondersteuning van andere sporten), als mensen met een zittend beroep die te weinig bewegen en nood hebben aan een gevariëerde work-out.

Voor mannen die een uitdaging zoeken om te sporten op een Oosterse manier en voor vrouwen die in hun Yang kracht willen komen.

Vermijd letsels:

Jiben is leren lichaamsbewust te worden om de kans op letsel te minderen, denk maar aan knie- en rugproblemen door verkeerd om te gaan met onze beweging, stress, etc…

 

Leer zelf te trainen:

De oefeningen van Jiben kunnen aangepast worden aan het niveau van de beoefenaar. Door begeleiding leert men aan te voelen hoe je deze oefeningen ook thuis kan toepassen.

 

Voordelen van het beoefenen van JIBEN:

  • Beweging en lichaamsmechanica
  • Structuur en connectie
  • Lenigheid (verbetering bloedsomloop)
  • Agiliteit (dynamische kracht)
  • Balans en coördinatie
  • Conditie
  • Focus
  • lichaamsbewustzijn
  • Connecteren van lichaam en geest